top of page
  • Writer's pictureThe Online Agency

Hoe nieuwe en bestaande klanten bereiken tijdens & na Covid-19?

Als (lokale) handelaar of bedrijf is het niet altijd even eenvoudig om nieuwe en bestaande klanten te bereiken. En al zeker niet in deze tijden van Corona, met de maatregelen opgelegd door de overheid. Maar ook na de versoepeling zal het voor vele handelaars een uitdaging blijven om het hoofd boven water te houden.


Tijdens dit webinar gaf ik alvast 10 manieren mee om zowel bestaande als nieuwe klanten te bereiken via on- en offline communicatie technieken. Deze technieken kunnen zowel tijdens als na Covid-19 handig van pas komen!


Herbekijk het webinar en ontdek hier de slides of download ze via deze link


Waarschijnlijk zal niet elke manier voor iedereen relevant of mogelijk zijn, maar graag zet ik ze alle 10 nog eens kort op een rijtje. Wie weet kan jij ook wel met 1 of meerdere aan de slag:


(1) E-mail campagne

Beschik je over de e-mail adresssen van je klanten of prospecten? Stuur hen een e-mail om hen te informeren over jouw business : ben je open of niet /wat zijn je openingsuren / kunnen ze afhalen of online bestellen / biedt je cadeaubonnen aan / wanneer zal je opnieuw open zijn / wat zullen de genomen voorzorgsmaatregelen zijn in jouw zaak / ...

(2) SMS campagne

Staan de gsm nummers van je klanten in jouw contactbestand? Bereik je klanten door hen een persoonlijk bericht te sturen. Geen platte promo maar een korte en bondige update omtrent je business; hoe jij hen als klant momenteel of binnenkort terug zal helpen/bedienen.


Dit hoef je uiteraard niet zelf één per één vanuit je eigen gsm te versturen. 2 handige tools zijn alvast opgenomen in de presentatie van waaruit je in één keer naar alle klanten kan sturen op een gepersonaliseerde manier!


(3) Flyer/folder bedeling in de regio

Ben je voornamelijk afhankelijk van lokale klanten? Dan kan een flyer of folder bedeling een ideale manier van communiceren zijn voor jou. Enerzijds staan de consumenten nu meer dan ooit open voor de lokale communicatie boodschap en anderzijds zijn de meeste consumenten nu ook thuis en hebben ze “tijd” om hun post door te nemen.


Dankzij een ‘algemene’ regio bedeling bereik je niet alleen bestaande klanten, maar informeer je ook nieuwe klanten omtrent jouw business en aanbod. De 3 stappen van creatie, productie tot bedeling staan in de presentatie zodoende jij zelf aan de slag kan of weet waar je hiervoor terecht kunt.


(4) Opzetten van website, webshop en/of landingspagina

Nog geen website? Ideaal moment om er eentje op te zetten! Digitale vindbaarheid is niet alleen nu, maar ook na Corona zeer belangrijk. Klanten zoeken steeds meer online en wanneer ze je online niet vinden is de kans terug kleiner dat ze tot bij jou zullen komen. Deze digitale aanwezigheid is voornamelijk belangrijk om nieuwe klanten te bereiken.


Wel reeds een website maar nog geen webshop? En is het mogelijk jouw aanbod online te verkopen? Denk dan even na om je website uit te breiden en een webshop aan toe te voegen. In de presentatie & webinar vind je een reeks aan tools terug om dit ofwel zelf wel met behulp van specialisten op te kunnen zetten. Weet dat een webshop aan zich niet duur hoeft te zijn. Let wel: Zorg dat je in orde bent met je statuten! Om online te mogen verkopen met NACE code 47910 opgenomen staan in je statuten! Lees dit zeker even na op de site van Unizo.


Een landingspagina kan dan terug interessant zijn om bepaalde informatie of acties online te zetten die je extra in de verf wil zetten. Deze kunnen ook ingezet worden voor acties die specifiek voor een bepaald deel van je doelpubliek zijn en niet voor iedereen toegankelijk.


(5) Social media campagne

Net zoals hierboven : heb je nog geen social media kanalen, dan is het in deze tijden ook zeer interessant om minimaal 1 kanaal op te zetten. Kies het kanaal waar je klanten zich ook op bevinden.


Naast posts (=content) kan je ook adverteren op social media. Dit heeft meerdere voordelen:

  • Targeting : je kan heel gericht gaan kiezen wie je wil bereiken online. Dit kan op basis van interesse, regio, gezinssamenstelling, jobfunctie, etc.

  • Testen van je aanbod : via social media kan je specifieke promoties op zetten en testen. Zo kan je 2 verschillende promoties testen en kijken waar jouw doelgroep het best op reageert

  • Nieuwe klanten bereiken : als je reeds een account hebt zullen het voornamelijk je bestaande klanten zij die je volgen. Wanneer je adverteert kan je, naast je bestaande, ook nieuwe klanten gaan bereiken.


(6) Nieuw online aanbod

Kan je je vertrouwd aanbod - door welke reden dan ook - niet online aanbieden? Denk dan even na over gerelateerde alternatieven. Misschien kan je, zolang je zaak of bedrijf gesloten is, wel nieuwe zaken online gaan testen. Denk bijvoorbeeld aan online workshops, inspiratie sessies, DIY ideeën, ...


Dit kan je dan op jouw beurt terug gaan delen met je klanten via je website, social media kanalen, landingspagina, e-mail of sms campagne, folder, ... etc.


Met dit nieuwe online aanbod kan je aan de slag om zaken uit te testen. Is het iets wat je makkelijk elders online vindt? Biedt het dan gratis aan. Kan je het niet (gratis) online vinden, dan kan je er misschien ook een (kleine) bijdrage voor vragen. Organiseer je nu voorbeeld een gratis of betalende online workshop en zie je dat dit een succes is, dan kan je dit misschien na Covid-19 ook eens “in het echt” organiseren in je zaak of bedrijf zelf.


(7) Samenwerkingen

Werk samen met andere handelaars en bedrijven. Zo bereik je niet alleen elkaars klanten, maar bied je jouw klanten een extra ervaring. Doordat ze kant zijn bij jou kunnen ze van extra voordelen bij andere handelaars en/of bedrijven genieten.


Als bijkomend voordeel kunnen dergelijke samenwerkingen ook zorgen voor een vermindering in de kosten van je campagnes, bijvoorbeeld bij een flyer bedeling kan je de kosten opsplitsen tussen de deelnemende handelaars.


(8) Lokale & overkoepelende initiatieven

Dankzij Corona zijn er tal van lokale en overkoepelende initatieven ontstaan om zowel de consument te informeren over welke handelaars wel/niet open zijn als initiatieven om handelaars en bedrijven te helpen in deze tijden (o.a. met hun marketing).

Om het bos door de bomen te blijven zien heb ik in de presentatie een selectie van een reeks initiatieven gemaakt telkens met een link ernaar toe.


(9) Influencer marketing

Werk samen met een influencer binnen jouw sector en/of regio. Er zijn tal van mogelijkheden voor samenwerkingen met influencers. Dit kan zijn dat ze een review doen van jouw product of dienst. Maar ook product placement of een vermelding van jouw acties zijn mogelijkheden.


Geen idee hoe je hieraan begint of waar je influencers moet zoeken? In de presentatie staan alvast 3 handige tools die je op weg helpen.


(10) Affiliate marketing

Kort samengevat is affiliate marketing een vorm van adverteren waarbij derde partijen jouw product of dienst gaan aanbieden en jij enkel hoeft te betalen wanneer het afgesproken resultaat behaald wordt.


Een resultaat kan een effectieve aankoop in je webshop zijn, maar kan ook het invullen van een contactformulier zijn, het aanvragen van een demo, etc.


Het enige wat jij hiervoor moet doen is bepalen welk bedrag je bereid bent te betalen voor het resultaat dat je wil behalen en verschillende materialen beschikbaar maken. In de presentatie staan een lijst van platformen die affiliates samenbrengen en waar jij je campagne bekend op kan maken.


 

In de presentatie staan een hele reeks aan praktische & concrete tools en linken om effectief zelf van start te kunnen gaan! Zijn er zaken nog niet duidelijk of heb je nog verdere vragen, dan blijven wij met The Online Agency ook verder ter beschikking!

SPECIAAL VOOR JULLIE Geniet van 20% korting op de bestelling van je volgende marketing materialen met de code TISVANIER20
79 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page